חינוך מהלב
הכשרת אנשי חינוך ולדורף מתוך האנתרופוסופיה
שנים שהמשיכה לתחום החינוך מקננת בפנים, הדרכה בתנועות נוער, התנדבות עם נוער בסיכון, שנת שירות במסגרת חינוכית, ואפילו תפקידי הדרכה בצבא.
ועכשיו זה מרגיש כמו הזמן הנכון להתחיל - כבר טיילת, התנסית, עבדת בעבודות מזדמנות, אולי השתתפת בריטריטים בארץ וגם בעולם, ועכשיו? עכשיו את מוכנה ליותר. מצד אחד את יודעת שחינוך זה הייעוד שלך ושזה המקום בשבילך. מצד שני - כבר בדקת מסלולי הוראה בבתי ספר לחינוך ובאקדמיה - תאוריה, סטטיסטיקה, הרצאות אינסופיות בכיתות גדולות, ומרדף אחרי ציונים, זה לא מה שאת מחפשת.
כזה שמתחיל מבפנים, עם הרבה נשמה ויצירתיות, חינוך שרואה את
הילד באמת, את הצרכים שלו, ולא רק נתונים דידקטיים.
ואת רוצה גם להנות מהדרך.
את רוצה לימודים חוויתיים עם פרקטיקה ולא רק תיאוריה, עם התנסות ויצירה. משהו שיחבר אותך גם לעולם וגם לעצמך.
כבר מגיל הנעורים הרגשת את זה - את
הצורך להתנדב, לתרום, להביא טוב לעולם.
את רוצה ללמוד חינוך - אבל חינוך אחר.
את רוצה לימודים משמעותיים שיעניקו לך כלים אבל גם יעזרו לך להתפתח לא רק כאשת חינוך אלא גם כאדם.
הכשרת אנשי חינוך ולדורף מתוך האנתרופוסופיה
גישה המאפשרת לילד לפתח את יכולותיו הפיזיות, החברתיות, הרגשיות, והשכליות, ואת כל כישורי החיים הנדרשים כדי לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בו - ולהיות בחייו אדם מצליח, מאושר ומסופק.
מהו חינוך וולדורף?
לפי גישת חינוך ולדורף הילד במהלך גדילתו עובר שלבי התפתחות שונים, כאשר לכל שלב המאפיינים הייחודיים לו. העיקר בחינוך ולדורף הוא כיצד ללמד את הילדים באופן כזה שיהיה תואם מלא בין תכנית הלימודים, המתודות ודרכי הלימוד, הגישה החינוכית, האווירה הלימודית וסביבת הלימוד - לבין השלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד.
ניתן להגדיר 3 שלבי התפתחות וכל אחד יתאפיין בגישה חינוכית תואמת:
הילדות המוקדמת, מהלידה
ועד גיל הבשלות לבית הספר
בשלב זה הילד הרך כל כך פתוח וסקרן וכל מה שקורה סביבו- נספג לתוכו. באופן טבעי הוא מחקה את כל הסובבים אותו.
לכן נעניק לו בגני וולדורף סביבה ראויה לחיקוי:
סביבה עוטפת, ביתית, מוגנת וחמימה עם גננות ראויות לחיקוי שמביאות תוכן מותאם לנפש הרכה של הילדים.
בגן וולדורף החינוך יהיה פחות באמצעות "הוראה" ויותר באמצעות עשייה.
ילדים בגן ולדורף שותפים לכל העשייה היומיומית:
לטחינת חיטה, להכנת חלות, לערבוב טחינה ולשטיפת כלים. לגירוף החצר, לשתילת ירקות בגן הירק ובבוא העת גם לקטיפתם והכנת מרק טעים תוצרת בית!
כיוון שהילד בשנים אלו לומד דרך גופו הדגש בלמידה יהיה על שפע התנסויות תנועתיות: משחק, מגע, שיווי משקל, מרחב תנועה בחצר ומעגל תנועה מונחה יומיומי בגן. כל אלה מהווים בסיס איתן לפיתוח יכולות תנועתיות, חברתיות וקוגנטיביות בהמשך.
בית הספר היסודי
ועד גיל ההתבגרות
בחינוך ולדורף מתקיימת בגילאי ביה"ס היסודי מערכת ללא מבחנים וציונים, שמעודדת ומטפחת את העולם הפנימי של הילד דרך לימוד מלא חוויה, יצירה, ואומנויות.
בשנים אלו כל ילד וילדה מציירים מידי שבוע, שרים, סורגים, רוקמים, עולים על הבמה ביחד עם כל בני כיתתם להצגה שנתית, עובדים בסדנאת העץ, מפסלים בחימר, מנגנים יחד, נעים לקצב מוסיקה חיה, משחקים, יוצרים בסדנאות ובפעילויות אחרות בטבע.
כל אלה מהווים חלק חי מתהליך הלימוד, תהליך מזמין ונעים, שאין בו מטרה של התמקצעות אלה של התנסות. הדרך בו היא החשובה, והלמידה בכל התחומים, כולל חשבון, כתיבה ושפה, היא אומנותית, חווייתית, מלאת עושר פנימי ודמיון.
העיסוק באמנות מאפשר לילדים את השקט להיות עם עצמם, את היכולת לעבוד ביחד עם קבוצה על פרוייקט משותף, להתנסות בתחומים שבהם אין להם בהכרח "כישרון מולד" ועדיין להעז, ליצור וללמוד עם ביטחון והנאה, לפתח יכולת להתגבר על אתגרים מעשיים ורגשיים, ולחוות הצלחה וגאווה בחוזקות שלהם.
גיל ההתבגרות
זהו השלב שבו עולם הרגש מעמיק והילדים חווים סערות רגשיות פנימיות. הם מחפשים אחר חיבור של העולם הפנימי שלהם לעולם החיצוני ולכן לנו כמחנכים בשלב זה יש את התפקיד החשוב של תיווך רגשי: לתת להם מקום וכלים לביטוי עצמי של המחשבות והרגשות שלהם, ולראות אותם באמת - את האינדווידואליות שלהם ואת הייחוד של כל אחד מהם.
בשלב זה הילדים נחשפים ללימודים רב תחומיים תוך חיבור לעולם ולמציאות הפנימית והחיצונית שלהם -
בשיעורי אזרחות והיסטוריה הם מתבוננים על תהליכים חברתיים, פוליטיים ואידיאולוגים בעבר ובהווה- גם ברחבי העולם, גם בארץ וגם בכיתה שלהם. במסגרת שיעורי הגיאולוגיה ומדעי הסביבה הם יוזמים פעילויות אקולוגיות משמעותיות, בתנ"ך וספרות - מעלים הצגות, ובמדעים- עורכים מחקרים, מחפשים הקשרים ומנסחים חוקיות. לצד כל אלו ממשיכה ההתעמקות באומנויות השונות- התעמקות אשר נותנת מרחב וכוון ביטוי לנפש הסוערת ומשכללת את מיומנויות הידיים של הנערים והנערות לרמה מקצועית.
לכל השלבים הללו נידרשים אנשי חינוך כמוך - שרוצים לעבוד בחינוך אמיתי, ולא רק בהוראה
שרואים את הילד גם מהפן הרגשי ולא רק הדידקטי,
שרוצים להוות דמות משמעותית וחיובית עבור הילדים שאותם הם מלווים.
כל זאת נלמד אצלנו במרכז מיכאל - המרכז ללימודי אנתרופוסופיה.
את מוזמנת לחוות ולהכיר חינוך ולדורף בצורה ישירה ואותנטית ביום הפתוח שלנו !
להרשמה ושאלות
לימודי חינוך וולדורף-איך זה עובד?
מתחילים בלימודי "שנת יסוד באנתרופוסופיה" - שנה שבה לומדים את יסודות האנתרופוסופיה, וכן מגוון אומנויות שיפתחו אותנו כאנשים, ולאחר מכן כאנשי חינוך. חלק מהאומנויות הנלמדות הן ציור, פיסול, תיאטרון, שירה, אוריתמיה-תנועה ומלאכת יד, וכן מבוא לחינוך ולדורף.
ממנה ניתן להמשיך ל- 3 שנות לימודים בתחום החינוך- הכשרת מורים וגננות בשיטת ולדורף.
הלמידה נעשית בתוך מתחם בית ספר אנתרפוסופי, דבר המאפשר למידה והתנסות מעשית עשירה, חיבור מיידי בין "תאוריה" למעשה החינוכי היומיומי, וליווי צמוד של מורי ולדורף מנוסים.
איפה, מתי, כמה:
הלימודים מתחילים בנובמבר 2024 ומסתיימים ביוני 2025.
מיקום: ביה"ס האנתרופוסופי ע"ש קורצ'אק, ב"ש.
תכנית לימודים מפורטת תימסר ביום הפתוח.
מרכז מיכאל - מי אנחנו?
המרכז הוקם בשנת 2010 במסגרת עמותת נטע ארז (מלכ"ר) הפועלת כבר משנת 1999 למען קידום ופיתוח חינוך ולדורף בדרום הארץ. במסגרת פעילות העמותה פועלים כיום בבאר שבע גם 4 גני וולדורף, בי"ס יסודי, בי"ס תיכון.
מרכז מיכאל הוקם כדי להכשיר גננות ומורים למסגרות החינוכיות של העמותה ושל חינוך ולדורף בארץ ובעולם בכלל, וכן להוות מרכז ללימודי אנתרופוסופיה לכל המתעניין בכך.
מוזמנים בחום ליום הפתוח- הזדמנות פז להכיר את לימודי חינוך וולדורף מקרוב !
ביום זה תוכלו להיחשף ולחוות את רוח בית הספר בצורה ישירה ואותנטית:
כבר בתחילת היום נראה איך מתחיל יום שיגרתי בחינוך וולדורף, איך המורה מקבלת את הילדים בבוקר, נכנס לכיתה ונחווה שיעור של ממש - איך נראה תהליך לימודי בחינוך וולדורף ואיך הילדים סופגים תכנים לימודיים כמו שפה, תנ"ך, חשבון, ופיסיקה בצורה חוויתית.
תוך כדי ביקור בחדר המוסיקה, חדר מלאכת היד וסדנת הנגרות, נתוודע לתהליך החינוכי המיוחד
שבו שזורה העשייה האומנותית ונגלה איך היא משולבת באופן שוטף בכל תהליכי הלמידה.
נתנסה בעצמנו באוריתמיה (תנועה) - תחום אומנותי ייחודי לאנתרופוסופיה, נשמע הסבר על
חיי הקהילה בבית הספר ועל הקשר המשמעותי עם ההורים.
נשוחח גם עם תלמידים- יהיה מעניין לשמוע מה יש להם לומר !
לקראת סוף הביקור, עת ריח החלות של ילדי כיתה א' כבר ימלא את המסדרון, נתכנס למפגש קצר שבו תקבלו טעימה על קצה המזלג משיעור אנתרופוסופיה, ותוכלו לקבל מענה על השאלות שיעלו בכם במהלך היום.
היום הפתוח מתקיים מידי חודש בשעות: 8:00 בבוקר ל11:30.
מוזמנים להירשם ולהתרשם !
שאלות נפוצות
האם אוכל לעסוק בהוראה אחרי סיום הלימודים?
בהחלט, בסיום הלימודים ניתן לעבוד בכל מסגרת אנתרופוסופית בארץ ובעולם- גנים, בתי ספר יסודיים ותיכוניים, מסגרות של חינוך מרפא וילדים עם צרכים מיוחדים.
האם בסיום הלימודים מקבלים תעודה?
בוודאי - בוגרי המסלול מקבלים תעודת סיום הכשרת חינוך ולדורף המוכרת ע"י ארגון הולדורף הארצי והעולמי.
האם יש מבחני קבלה ללימודים?
אין מבחני קבלה, אלא יש תהליך קבלה הכולל כתיבת קורות חיים, מילוי שאלון הרשמה, וראיון אישי.
אני לא יודעת לשיר ואני לא מציירת יפה, האם הלימודים מתאימים לי?
בהחלט. הכלים האמנותיים והניסיון בעבודה איתם נצבר במהלך הלימודים בצורה מעשית. מעבר לכך ניתן במהלך הלימודים להשתלב בעבודה במשרה חלקית במסגרות אנתרופוסופיות ולצבור שעות התנסות נוספות.
האם נרשמים ומתחייבים מראש ל-4 שנות לימודים?
לא, כל שנה עומדת בפני עצמה.
השנה הראשונה, שנת היסוד, עצמאית במיוחד- היא פותחת דלת לעולם האנתרופוסופיה ולאומנויות שבו ולאחריה ניתן להמשיך למגוון מסלולים אומנותיים ומעשיים. מסלול חינוך ולדורף הוא אחד מהם.